– Målet er at vi kan gjennomføre semesterstart til høsten med åpne læresteder
LUKK
Annonse
Annonse

– Målet er at vi kan gjennomføre semesterstart til høsten med åpne læresteder

Av Jørgen Svarstad

Publisert 7. mai 2020 kl. 18:44

Fra neste uke kan 25-30 prosent av norske studenter komme tilbake til lærestedene. Høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) har som mål at universitetene og høyskolene kan åpne til høsten.

Det var på torsdagens korona-pressekonferanse at Henrik Asheim fortalte om planene for å åpne universiteter og høyskoler. Campusene har som kjent vært stengt siden 12. mars.

– Nå åpner vi for at studenter som må ha fysisk tilgang til lærestedet, for å unngå å bli forsinket i sine studier, kan få det. For de ansatte i sektoren gjelder de samme smittevernreglene som resten av samfunnet, sa han og fortsatte:

– Dette betyr at fra neste uke kan et sted mellom 25 og 30 prosent av studentene få komme tilbake.

I dag er det rundt 6 prosent av studentene som får lov til å bruke lærestedet, etter at reglene ble myket opp 27. april.

Om planene videre sa han:

– Hvis vi alle fortsetter å være flinke og følge smittevernreglene, håper jeg at vi kan åpne for enda flere studenter om noen uker. Og målet er at vi kan gjennomføre semesterstart til høsten med åpne læresteder. Jeg ber fagskolene, høyskolene, universitetene og studentene planlegge for dette.

Før Asheim fikk ordet, hadde kunnskapsminister Guri Melby (V) kunngjort at alle skolene kunne åpne 12. mai. Mange lurer nok på hvorfor ikke også universiteter og høyskoler kan åpne mer, sa Asheim.

– Det handler om at vi har tusenvis av studenter på utdanningsinstitusjoner på et begrenset geografisk område. Samtidig vet vi at mange bruker offentlig transport til å komme seg fra studenthybelen og til lærestedet. Og studentene har en friere form for utdanning enn elever, og kan i større grad benytte digitale løsninger for undervisning og eksamen. Det gjør at vi, ut fra et smittevernhensyn, ikke åpner for alle nå.

Henrik Asheim uttrykte forståelse for studentenes situasjon:

– Jeg har stor forståelse for at det kan være krevende å sitte på studenthybelen og lese, skrive oppgaver eller gjennomføre en eksamen som er litt annerledes enn du hadde forestilt deg. Men denne dugnaden er som dugnader flest. Det er ikke alle oppgaver som er like morsomme.