Da får du fornøyde studenter, mener foreleser.
- Det finnes ganske mange tema innenfor pedagogikken hvor vi vet relativt mye om virkningene, men vi gjør ikke noe med det. Bruken av PPT er en av disse, sier Jon Arne Løkke. (Foto: Nina Fredheim)
– Det finnes ganske mange tema innenfor pedagogikken hvor vi vet relativt mye om virkningene, men vi gjør ikke noe med det. Bruken av PPT er en av disse, sier Jon Arne Løkke. (Foto: Nina Fredheim)

En gjennomsnittlig forelesningstime i Utdanningsnorge: Slide etter slide fullstappet med PowerPoint-punkter glir forbi bak foreleseren, hvis monotone stemme gjør deg søvnig. Tempoet er uansett så høyt at du for lengst har gitt opp å notere. Dessuten vet du at du vil få utdelt arkene i etterkant. Så er det over. Men hva har du egentlig lært?

Ikke særlig mye, ifølge Jon Arne Løkke ved Høgskolen i Østfold. Han mener PowerPoint (PPT) er helt uegnet som undervisningsredskap og tar til orde for at forelesere må slutte å bruke det:

«PPT fører ikke til bedre undervisning – i en del tilfeller lider både undervisning og læring. PPT-filene bidrar ikke til bedre notater og dermed bedre karakterer. De ferdigskrevne notatene begrenser folks egen tenkning», skriver Løkke i et debattinnlegg, og ønsker seg heller dette:

Mer tavleundervisning, bruk av tankekart og hyppigere pauser. Det er oppskriften på fornøyde studenter som følger med i timen og faktisk lærer noe, mener han.

Les også: – Å forberede en forelesning kan ta dag og natt. Det kan alltid bli bedre.

Manglende opplæring

Løkke, som er dosent ved avdeling for helse- og sosialfag på HiØ, har fått mange reaksjoner på innlegget. Mest fra folk i akademia som er glad for at noen endelig sier dette høyt.

– Det er overraskende at dette fortsatt engasjerer folk. Det finnes ganske mange tema innenfor pedagogikken hvor vi vet relativt mye om virkningene, men vi gjør ikke noe med det. Bruken av PPT er en av disse, sier Jon Arne Løkke og støtter seg på forskning på feltet.

– Hvis man er ny i gamet eller ikke føler seg som verdens beste underviser, kan det ikke gi litt trygghet å bruke et så kjent og enkelt verktøy?

– Jo, men spørsmålet er om det blir god undervisning av det. Det kan føles som den eneste måten å gjøre det på når man er fersk. Men det finnes mengder av måter å undervise på som gjør at studentene blir mer aktive, sier Løkke.

– Handler det også om at mange ikke har fått god nok opplæring?

– Fortsatt er det gjerne sånn at de som blir ansatt på et universitet eller en høgskole, blir kastet rett ut i det. Det tas som en selvfølge at du skal undervise og at du kan det. Men hvor skulle du ha lært det hen? Dette snakkes det lite om, mener Løkke.

– Jeg snakker aldri mer enn i 20 minutter av gangen.

Bruk tavla!

Hva gjør så Løkke selv når han underviser?

– Jeg skriver mest på tavla. Det er veldig enkelt. Jeg begynner forelesningen med å lage en liste på tavla. Så sier jeg til studentene at dette er de momentene jeg skal gå gjennom og spør om noen har noe annet de vil ta opp. Da inviterer jeg også til at folk bør ha lest eller kikket litt på det på forhånd. Så begynner jeg.

Les også: Hemmelighetene bak god forskningsformidling

– Noen ganger følger jeg listen punkt for punkt og krysser av etter hvert som jeg har snakket om det. Andre ganger lager jeg et tankekart på tavla og plasserer det sentrale tema i midten og går utover derfra. Jeg kan også lage en kladd av et tankekart på forhånd. Så hiver jeg det i kopimaskina eller lager en pdf av det og deler det ut. Det er en haug med muligheter.

– Noe av problemet med PPT er at man låses til å lage disse hersens foilene med kulepunkter og glemmer at det finnes andre måter å undervise på, sier Løkke.

Han forteller at studentene er veldig fornøyde.
– De lurer på hvorfor ikke andre forelesere gjør det samme!

Del timen i to

Et annet tips Løkke har er å dele undervisningstimen i to.

– Jeg snakker aldri mer enn i 20 minutter av gangen. Så tar jeg en pause på 2-3 minutter. Den kan brukes til forskjellige ting. Jeg sier at studentene kan sjekke Facebook, strekke seg litt eller snakke med sidemannen, egentlig hva de vil, så lenge de blir sittende på plassen sin. Da får de en mulighet til å hente seg inn og så begynner jeg igjen.

– I tillegg til at studentene er fornøyde med pausen, så får jeg en pause selv. Jeg får tenkt gjennom det jeg har sagt og kikker på listen min, se hvor langt jeg har kommet, da får jeg en mulighet til å justere meg selv.

– Ba meg slutte

Det er ikke bare Løkke som er kritisk til PowerPoint. I Forskerforum i fjor sa den kjente sosialantropologen og professor ved Universitetet i Oslo Thomas Hylland Eriksen at han hadde forsøkt PPT én gang, men resultatet var så katastrofalt at han umiddelbart la det bort.

– Jeg er ikke imot PowerPoint og nettbaserte løsninger, men det fungerte ikke for meg og ikke for studentene. De ble sittende og glane på skjermen, og jeg fikk ikke kontakt med dem, sa Hylland Eriksen.

Les også: 

Her er de mest og minst fornøyde studentene i Norge

  • Ingvar Mæhle

    Enig i at kulepunkt etter kulepunkt er døden. Men hva med bruk av bilder, evt. Videosnutter og sitater fra kilder som utgangspunkt for diskusjon? Synes det er mye av bruken av PP snarere enn hjelpemiddelet som sådan som rammes av denne kritikken.