Vil bli lærere, men er for dårlige i matte
LUKK

Vil bli lærere, men er for dårlige i matte

Av Forskerforum

Publisert 8. august 2017 kl. 00:22

Søkere til lærerstudiet med for dårlig mattekarakter, fikk tilbud om forkurs for å kvalifisere seg. De fleste strøk.

Regjeringen skjerpet i fjor karakterkravet til lærerstudentene, og krevde minst karakteren fire i matematikk for å komme inn på utdanningen. De som hadde karakteren tre, fikk tilbud om et gratis forkurs i matematikk i sommer for å forbedre karakteren sin.

Men i sommer var det bare en bare 149 av 441 studenter bestod prøven i matematikk. Leder for Pedagogstudentene mener mattekravet må fjernes og at kurset fungerer dårlig.

– Pedagogstudentene mener at regjeringen bommer og bruker feil metode for å sikre at vi får gode lærere i fremtiden ved å stille spesielle karakterkrav kun i matematikk, sier leder for Pedagogstudentene Hedda Eia Vestad til Utdanningsnytt.

Hun mener kurset fungerer dårlig, og at regjeringen må fjerne karakterkravet i matematikk. Det er ikke kunnskapsministeren enig i.

– Det er fullt mulig å rekruttere nok lærere, samtidig som det stilles krav til kompetansen deres. Og det viser også erfaringene så langt, og søknadene til lærerutdanningene totalt sett har gått opp, sier Røe Isaksen (H) til Utdanning.

Å stryke på kurset vil derfor si at studentene ikke klarer å få karakteren fire eller bedre, og er altså ikke ordinær stryk.

Selv om 66 prosent strøk på kurset, er resultatet likevel bedre enn i 2016. Andelen som besto forkurset har økt fra 24,5 prosent i 2016 til 33,8 prosent.

Nettavisen Khrono har gjengitt stryktallene fordelt på lærested. De ser slik ut:

NLA Høgskolen: 100%
Høgskolen i Innlandet: 82,8%
Høgskolen i Østfold: 81,8%
Høgskolen i Sørøst-Norge: 78,3%
Universitetet i Oslo: 69,7%
Universitetet i Agder: 69,6%
Høgskolen i Oslo og Akershus: 65,8%
Nord Universitet: 61,3%
Høgskulen på Vestlandet: 57,9%
Universitetet i Stavanger: 57,5%
Høgskulen i Volda: 50%
NTNU: 48,7%

I tillegg hadde Universitetet i Tromsø en strykprosent på 82,8, men tallet er ikke helt dekkende. Ifølge Khorno har de kjørt et alternativt opplegg med forkurs gjennom hele året. Resultatet for disse studentene er ikke inkludert her.