Kaosmos i ord og bilder
LUKK

ANMELDELSE

Kaosmos i ord og bilder

Av Aasne Jordheim

Publisert 16. juni 2014 kl. 09:31

Gjennomarbeidet og gjennomillustrert om en av Nordens største kunstnere.

kaosmos-i-ord-og-bilder

Fakta
<

Bildet kommer før ordet, mente den store danske maleren og grafikeren Asger Jorn (1914–1973), og kaoset kommer før kunsten. Bildet kommer altså nærmere kaoset enn det ordet makter, bildet kan uttrykke det bedre. Og kaoset, det rommer selve kilden til liv og livskraft: det spontane, frie og sanselige – det uhåndgripelige, som kun kan tenkes gjennom å ha blitt gitt en form. Jorns bilder er således tanker. Men Jorn skriver også, blant annet at kunst er en måte å tenke på. Gjennom bilder og ord bygger han opp et intellektuelt univers der det sentrale er, slik jeg forstår det, at tanken i kunsten alltid må holdes åpen mot det kaotiske. «Kaosmos» er prinsippet for dette.

Jorn finner sine uttrykk gjennom den nordiske kulturarven, ulike forfattere, filosofer og forbilder som Munch og Picasso. På veien grunnlegger han (og bryter ut av) kunstnergruppene Cobra og Den Situasjonistiske Internasjonale. Den første fremhever et lekent og eksperimentelt kunstsyn, den andre har som et virkemiddel å gå i dialog med den klassiske kunsten, blant annet gjennom modifikasjoner av andres verk, såkalte fordreininger. Hensikten er å skape en uro, slik at tanken ikke skal stivne, slik at kilden holdes synlig, og slik at noe nytt skal vise seg.

Det største prosjektet er uten tvil den planlagte, men bare delvis fullførte alternative kunsthistorien 10 000 års nordisk folkekunst. Hovedideen her er å løfte frem den nordiske arven, men også å gi bildene forrang fremfor ordene. Sammen med en fotograf drar han Norden rundt og tar bilder. Bildene er flotte, og omtalen av dette prosjektet synes jeg er den beste delen i boka. Ord og bilder bringer her frem et dyp og lar deg ane et rørende «kaosmos».

Det er litteraturprofessor Knut Stene-Johansen som leder oss inn i Jorns interessante univers. Kyndig åpner han Jorns billedverden for oss, viser oss dens språk og hvordan den tenker. På veien dit er vi innom alt fra nålens riss i metallplaten til diskusjon av titler, figurer og fargebruk. Fransk filosofi brukes flittig som døråpner: fenomenologien, psykoanalysen, eksistenstenkningen. Det er verken en biografi eller en avhandling Stene-Johansen har skrevet, men et essay, med en tilsynelatende mangel på orden. Temaene som fremføres, opptrer liksom tilfeldig, henkastet. Ja, det hele er lett og flytende – poetisk til og med, av og til med litt humor, av og til med en dash melankoli. Ved nærmere øyesyn merkes likevel en orden der, blant annet gjennom en kronologi, men også ved hvordan forfatteren skaper overganger: Boka er satt sammen av fem store og en rekke små kapitler. Disse små kapitlene innledes ofte allerede i det forrige, og tross tematiske brudd skapes det da en evig sammenheng.

Nødinnganger er langt mer enn en tekst, blant annet har den et fantastisk omslag, som en plakat med to sider, flott designet av Aud Gloppen. Inni er det også rikt med illustrasjoner. Bilder og figurer som omtales, dukker stort sett opp i boka. Så kan vi selv se. Et opptrykk (noen få sider vel å merke) av Jorns viktigste skrift, Held og Hasard, følger også med. Det er en svært vakker og påkostet bok, dette. Den er en stor kunstner verdig.