Av Forskerforum
Publisert 12. oktober 2011 kl. 10:01
Selv om noen av verdens høyest rangerte universiteter er flere hundre år gamle, viser en serie studier at den mest effektive veien til å få et universitet i verdensklasse er å bygge en helt ny institusjon.
Penger + talent
Ifølge University World News viser en rapport lagt frem av Verdensbanken at nye universiteter kan vokse til å bli fremragende forskningsinstitusjoner innen 20 til 30 år dersom akademisk talent, økonomiske ressurser og forvaltning som fokuserer på autonomi og akademisk frihet er til stede helt fra starten.
– Med skikkelig og visjonært lederskap kan eksisterende universiteter forbedre kvaliteten på undervisningen og forskningen drastisk, sa Verdensbankens koordinator for høyere utdanning Jamil Salmi under presentasjonen av rapporten.
Rapporten ser på flere tilfeller og viser hvordan noen av de mest suksessfulle institusjonene i Afrika, Asia, Sør-Amerika og Øst-Europa har dratt ifra.
Effektiv autonomi
– Du må være innovativ nok for å kunne bli et overbevisende alternativ til allerede eksisterende institusjoner. Og dette virker å være lettere å oppnå når du fokuserer på et nisjeprogram, sa Salmi og pekte på flere teknologiske universiteter.
Evnen til å tilrekke seg de beste studentene, underviserne og forskerne, kort oppsummert – talent, trekkes frem som svært sentralt. Men også institusjonell frihet og autonomi. Universiteter i verdensklasse trenger, ifølge rapporten, et miljø som er preget av konkurranse, ubundet vitenskapelig nysgjerrighet, akademisk frihet, kritisk tenkning, innovasjon og kreativitet. Autonomi fremheves som sentralt fordi det gjør institusjonene i stand til å raskt respondere på endringer i behov i det globale markedet.
Bekymret for Kina
Selv om flere av universitetene som nevnes i rapporten er kinesiske, er Verdensbanken bekymret over situasjonen i Kina.
– Kina står overfor et stort problem. Vi leser hver dag om restriksjoner i bruken av internett og restriksjoner i akademisk frihet og jeg er ikke sikker på om det er mulig å kombinere med å ha topp-institusjoner.