– For mye forskning skader utdanningen
LUKK

- For mye forskning skader utdanningen

Av Forskerforum

Publisert 24. februar 2012 kl. 09:51

Fordobling av midlertidige forskere uten undervisningsplikt skaper bekymring i Danmark.

Fakta
<

 

På fem år er antallet midlertidig ansatte forskere uten undervisningsplikt, postdoktorer, mer enn fordoblet i Danmark. Antall postdoktorer har gått fra 756 årsverk i 2006 til 1796 årsverk i 2011. Det bekymrer hovedorganisasjonen for akademiske yrker Akademikernes Centralorganisation (AC), skriver avisen Information.

– Skader kvaliteten

– Selv om universitetsloven er klar på at universitetene skal sikre lik fordeling mellom forskning og undervisning, er realiteten en stadig sterkere deling av de to kjerneoppgavene, sier leder av AC Erik Jylling til Information.

Han mener utviklingen er i ferd med å uthule undervisningen ved danske universiteter.

– Det er et uttrykk for en hånd til munn-tankegang ved universitetene, hvor de i økende grad ansetter folk til å jobbe midlertidig i et forskningsprosjekt i stedet for å bygge opp et lengre løp hvor de yngre forskerne får undervisningskompetanse. Når alt kommer til alt, går universitetenes kortsiktige prioriteringer ut over kvaliteten på undervisningen, sier Jylling.

Utdanningen må heves

Lektor Fredrik Voetmann Christiansen underviser adjunkter og postdoktorer ved Københavns universitet. Han sier til Information at det forskerutdannedes ansvar å heve undervisningen.

– Det er helt meningsløst at staten skal finansiere at de med doktorgrad, som vi har utdannet, skal sitte og skrive vitenskapelige artikler i mange år, som ganske få leser. Når man utdanner folk til et så høyt nivå som ph.d., må de også være med på å heve undervisningen til det høyeste nivå.

Skylder på eksterne midler

Leder av universitetsorganet Danske Universiteter Jens Oddershede er enig i at forskningen har stjålet fokus. Han mener at mer prosjektbasert og eksternt finansiert forskning er skyld i mye av utviklingen.

– Det har kommet langt flere postdoktorer fordi den prosjektorienterte forskningen har blitt prioritert, mens vi ikke har fått flere penger til forskningsbasert undersvisning, sier Oddershede.

– Vi skulle ønske vi fikk større basisbevilgninger, så vi kunne ansette de unge doktorgradskandidatene til å undervise og forske, men vi sier selvfølgelig ikke nei til prosjektmidler, legger han til.

UItdanningsminister Morten Østergaard sier at han deler bekymringen og understreker betydningen av sammenheng mellom forskning og utdanning. Han håper at forestående belønningssystemer for å heve utdanningskvaliteten, vil kunne hjelpe.