– Myndighetene detaljstyrer
LUKK

- Myndighetene detaljstyrer

Av Aksel Kjær Vidnes

Publisert 17. februar 2015 kl. 09:17

Den danske staten får flengende kritikk for styringen av utdanningssystemet.

--myndighetene-detaljstyrer


– Det legges forbløffende lite vekt på evnen til å undervise når man ansetter, sier utvalgsleder Jørgen Søndergaard, forskningsleder og tid1ligere direktør ved Det nationale forskningscenter for velfærd.

Fakta
<

Sluttrapporten fra det danske Kvalitetsutvalget refser statens styring av universitetssektoren. I en pressemelding uttaler utvalgsleder Jørgen Søndergaard at «den sentrale styringen av utdanningene er helt på villspor».

– Problemet er at man fra sentralt hold styrer de feil tingene, sier han.

Kvalitetsutvalget har hatt som oppgave å utarbeide råd om bedring av kvalitet og relevans i utdanningene. Mens første delrapport kritiserte universitetenes prioriteringer, går sluttrapporten langt i å kritisere regjeringens egen styring.

Styrer i smått

Som eksempel viser rapporten til at det er laget detaljerte regler for hvordan en student som stryker på eksamen skal kunne ta opp fag. Samtidig fremstår større spørsmål uregulerte, som hvilke utdanninger som tilbys, hvor de tilbys og hvor mange studieplasser som skal være tilgjengelig på de forskjellige utdanningene.

Før jul gikk regjeringen inn for å kutte studieplasser innen fag som regjeringen anså ikke å gi gode jobbmuligheter. Utvalget mener det var på høy tid å ta et sentralt grep om dimensjoneringen av studieplasser, men kritiserer samtidig fremgangsmåten.

«Når antallet plasser skal begrenses, er det behov for et bedre analysegrunnlag og for å involvere institusjonene så de får et klarere medansvar», skriver utvalget.

Stryker ingen med hårene

Utvalget mener også at en hovedutfordring er lav kvalitet på utdanningene.

– For eksempel kan de fleste utdanningene reelt sett tas på deltid. Det er ikke godt nok, sier Søndersgaard. Han mener også universitetene gjør for lite for å sikre høy nok kompetanse på sine undervisere.

– I praksis viser det sig at styrer, rektorater, dekaner og studieledere legger forbløffende lite vekt på evnen til å undervise når de ansetter, forfremmer eller på annen måte belønner medarbeidere, sier han.

Forsknings- og utdanningsminister Sofie Carsten Nielsen innrømmet da hun tok imot rapporten at hun står overfor store oppgaver.

– Dere stryker ingen med hårene – verken meg eller utdanningsinstitusjonene. Men vi kan ikke fortsette å late som ingenting. Vi står overfor en kjempeoppgave, sier hun ifølge nyhetsbyrået Ritzau.