Høyre vil legge forelesninger åpent på nett. Forskerforbundet er skeptisk
LUKK
Annonse
Annonse

Høyre vil legge forelesninger åpent på nett. Forskerforbundet er skeptisk

Av Liv Rønnaug Lilleåsen

Publisert 5. april 2018 kl. 11:03

– Det bør være en selvfølge at det gjøres tilgjengelig for allmennheten, mener Peter Frølich i Høyre.

Under Høyres landsmøte til helga vil lederen av partiets digitaliseringsutvalg, Peter Frølich be landsmøtet om å gå inn for at alt læringsmateriell tilknyttet høyere utdanning skal gjøres tilgjengelig på nett for alle.

Stortingsrepresentant for Høyre, Peter Frølich fremmer forslaget under landsmøtet i helga. Foto: Stortinget

– Vi bruker milliarder på å finansiere offentlige læresteder og universiteter. Det bør være en selvfølge at produktene derfra gjøres tilgjengelig for allmennheten, sier stortingsrepresentanten til Aftenposten i dag.

Men Forskerforbundet er kritisk, og viser til både opphavsrett og risiko for feiltolkninger.

– Vi ser selvsagt positivt på at akademia åpner opp sin kunnskap slik at flere kan få ta del i den. Men noe av skepsisen har med opphavsrett og jus og den enkelte lærers rettigheter å gjøre. Det andre er at jeg er usikker på nytten, sier leder Petter Aaslestad til avisa.

– Forslaget fanger ikke opp dynamikken som skjer i møtet mellom lærer og student, som er helt grunnleggende for kunnskapsutvikling. Læringsmateriell brukes i en kontekst og uten denne vil det være risiko for feiltolkinger, sier han.

– Vil bli lest av flere

Spørsmålet om opphavsrett mener Frølich ikke er noe problem.

– Til det vil jeg si at dette har vi løst før, som for artister som blir spilt på radio. Jeg mener forskerne selv bør omfavne dette. De vil bli lest av flere, få større innvirkning og materialet kan ettergås på en helt annen måte. Ja, det er detaljer som gjenstår, men dette må være vår ambisjon, sier han til Aftenposten.

Han understreker at dette ikke betyr at hvem som helst skal kunne gå opp til eksamen, men at dette kun handler om å gjøre læringsmateriell tilgjengelig. For eksempel kan dette bety at forelesninger fra et offentlig utdanningssted legger ut forelesningene sine på nett slik at de blir åpne for alle – at for eksempel pensjonister eller arbeidstakere som skal videreutdanne seg kan benytte seg av læringsmaterialet.

Målet er å gjøre all undervisning på offentlige institusjoner tilgjengelig digitalt innen 2025, sier han til avisa.

– Den store tanken er at verden blir et bedre sted hvis all kunnskap er åpent tilgjengelig. Tanken er eldgammel, men må tilpasses vår tid. Digitaliseringen som nå skjer, gjør dette mulig.