Regjeringen vil ha flere heldigitale studieplasser

Regjeringen vil ha flere heldigitale studieplasser

Av Jørgen Svarstad

Publisert 17. juni 2021

Regjeringen sier i en ny strategi at de vil prioritere desentralisert og digital utdanning. – Utgjør liten forskjell for vanlige folk, kommenterer Arbeiderpartiet.

Torsdag la regjeringen frem sin strategi for desentralisert og fleksibel utdanning.

Her er noen av tiltakene:

Annonse
  • Regjeringen vil etablere et nytt såkalt distriktsprogram for kompetanseutvikling. Det innebærer at regionale aktører, i samarbeid med en utdanningsinstitusjon, kan søke om støtte til å starte opp utdanningstilbud det er behov for, står det i strategien.
  • De skal også opprette en søknadsbasert ordning der studiesentre kan søke om finansiering til prosjekter og aktiviteter i samarbeid med universiteter, høyskoler og fagskoler.
  • Videre vil de etablere heldigitale studietilbud. De skriver at det vil prioritere heldigitale studieplasser når det deles ut penger til fleksible utdanningstilbud. I tillegg vil de tildele egne digitale studieplasser de årene det kommer flere studieplasser i statsbudsjettet.

– Dette handler om å sørge for at utdanningstilbud er tilgjengelige for folk der de bor og lever. Det finnes ikke én løsning som passer for alle. Når flere må ta litt mer utdanning gjennom hele yrkeslivet så må utdanningene være tilpasset hverdagslivet deres med familie og jobb helt uavhengig av om de bor på Grünerløkka eller i Båtsfjord. Det kan heldigitale tilbud bidra til, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) i en pressemelding.

Samtidig bevilger regjeringen 139 millioner kroner til universiteter og høyskoler som er øremerket til å utvikle nye, fleksible studietilbud.

Arbeiderpartiet har også markert seg i debatten om desentralisert utdanning. I stortingsprogrammet deres går de inn for en utdanningsreform i distriktene, med blant annet nye studiesentre i distriktene.

Partiets Nina Sandberg er imidlertid ikke imponert over det regjeringen har lagt frem.

– Denne strategien utgjør dessverre liten forskjell for vanlige folk, og bygger på en tanke om at det allerede er god nok tilgang til utdanning i distriktene i Norge, sier Sandberg, som sitter i utdanningskomiteen på Stortinget, i en skriftlig kommentar.

– Som ventet er dette mer en brosjyre enn en forpliktende plan. Halve strategien er en beskrivelse av dagens situasjon, mye er eksempler som skal inspirere. En strategi bør være en plan for å nå et mål. Det er ikke noe ved denne «strategien» som tilsier at regjeringen tar behovet for mer desentralisert utdanning på alvor, fortsetter hun.

Les også: