Danmark: Regjeringen vil ha slutt på at universiteter bruker millioner på reklame
Annonse
Annonse

Danmark: Regjeringen vil ha slutt på at universiteter bruker millioner på reklame

Av Julia Loge

Publisert 20. oktober 2020

– Vi foreslår å spare på reklamer – ikke utdanning, sier utdannings- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.

Utdannings- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i Danmark har fått nok av at offentlig fiansierte utdanningsinstitusjoner bruker millioner av kroner på dyre annonser på busser, kino og i aviser.

– Ofte er det de samme studentene som institusjonene bruker penger på å kjempe om gjennom dyre reklamer. Det lovet vi før valget å sette stopper for. Det er det vi nå følger opp politisk, skriver Halsboe-Jørgensen i en pressemelding.

Halsboe-Jørgensen og partiet Socialdemokratiet foreslår derfor å redusere reklameutgiftene til videregående skoler og universiteter med 130 millioner danske kroner, og heller bruke pengene på mer nærpoliti.

Universitetene skal fortsatt kunne lage informasjonsmateriell og arrangere åpen dag, for studentene skal kunne ta informerte valg.

– Og la meg slå fast: Vi foreslår å spare på reklamer – ikke utdanning.

Før valget lovet Socialdemokratiet å bruke innsparte reklamepenger på å fjerne en regel som begrenset muligheten til å ta en ny utdanning hvis man allerede hadde utdanning på samme nivå. Men den regelen ble fjernet fra sommeren 2020 og finansiert uten å kutte andre steder i utdanningssektoren, ifølge Halsboe-Jørgensen.

Statlige universiteter og høyskoler i Norge brukte 88 millioner kroner på reklame i 2019, ifølge statsregnskapet.

  • Les mer: