Fem universiteter bruker 16 millioner på studentreklame

Av Forskerforum

Publisert 13. april 2018

Når du søker på "Universitet" på Google kommer Nord Universitet opp som første valg. Det er ikke tilfeldig, ifølge NRK.

Annonser på Facebook, Google og andre digitale kanaler er blitt et svært viktig virkemiddel for universitetene for å nå studentene, konstaterer NRK.

– Vi betaler for plassen for å være synlig på nett og for å være synlig digitalt, sier digital rådgiver Stine Mariell Hansen til kanalen.

NRK har hentet inn hva universitetene bruker på markedsføring og rekruttering av studenter, det vil si annonsering og andre markedsføringstiltak slik som arbeid med studentambassadører.

  • Nord Universitet: 250 kr pr student (3 millioner kr på 12 000 studenter)
  • Universitetet i Oslo: 214 kr pr student (6 millioner kr på 28 000 studenter)
  • Universitet i Tromsø: 175 kr pr student (2,8 millioner kr på 16 000 studenter)
  • Universitetet i Bergen: 172 kr pr student (3 millioner kr på 17 470 studenter)
  • Universitetet i Agder: 115 kr pr student (1,5 millioner kroner på 13 000 studenter)

Universitetet i Stavanger hadde ikke mulighet til å besvare NRKs henvendelse.