Av Julia Loge
Publisert 5. mars 2021 kl. 12:01
«Man skulle tro at målet med krisepakkene var å gi aktivitet ved norske verft og styrke den maritime næringen i Norge. Isteden havnet byggingen av skipet i Holland. Hvordan kan regjeringen bruke penger fra krisepakken til å skape aktivitet i utlandet?» spurte Geir Pollestad (Sp) fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen (H) i et skriftlig spørsmål i Stortinget.
I dag fikk han svar.
«Havforskningsinstituttet opplyser at de i den grad det er mulig innenfor regelverket for offentlige anskaffelser, har lagt til rette for at kontrakten skulle havne i Norge. Blant annet ble det stilt krav om at tilbudene skulle leveres på norsk», svarer Ingebrigtsen.
I mai la regjeringen 744 millioner kroner på bordet i for å bygge, oppgradere og vedlikeholde båter for Havforskningsinstituttet, Norges geologiske undersøkelser (NGU), Sjøforsvaret og Fiskeridirektoratet, som en koronakrisepakke for verftsindustrien.
110 millioner kroner av dette var til et nytt kystgående forskningsfartøy for Havforskningsinstituttet, og instituttet har fått lov til å plusse på 17 millioner kroner fra egne midler, slik at totalsummen nå er 128 millioner kroner.
«Ett av formålene med verftspakken var å øke den totale mengden oppdrag norske verft kunne konkurrere om», svarer Ingebrigtsen. For selv om norske verft kunne konkurrere om oppdragene, må anbudene lyses ut internasjonalt i tråd med EØS-reglene.
Nå har nemlig Havforskningsinstituttet gitt oppdraget med å bygge kystforskningsfartøyet til Holland Shipyards Group B.V.
– Havforskningsinstituttet er bundet til å følge lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Tilbyderne var ganske jevne på kvalitet, men når det kom til pris var det til dels stor forskjell i tilbudet Holland Shipyards leverte og det som kom fra de norske verftene, sier Sissel Rogne i en nyhetssak fra Havforskningsinstituttet.
Til nettavisen ilaks.no sier Rogne at tilbudet fra det nederlandske verftet var på 118,8 millioner kroner, mens det rimeligste tilbudet fra et norsk verft var 141,7 millioner kroner.
Fiskeriminister Ingebrigtsen svarer også at alle kontraktene knyttet til oppgradering og vedlikehold av HIs fartøy har gått til norske leverandører og at Kongsberg Maritime har vunnet kontrakten for fire selvgående forskningsfarkoster.