Lakseforskere fikk støtte i PFU

Lakseforskere fikk støtte i PFU

Av Julia Loge

Publisert 23. juni 2020

E24 har brutt god presseskikk og VG fikk kritikk.

Artikkelen «Professorer kritiserte lakseskatt – var sponset av næringen», ble skrevet av E24 i november 2019 og publisert tilnærmet lik i VG. Artiklene omtalte professorene Petter Osmundsen, Bård Misund og Ragnar Tveterås ved Universitetet i Stavanger. De klaget sakene inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU), som har behandlet sakene i dag.

Professorene har klaget inn E24s dekning på åtte punkter og VG på sju punkter i Vær varsom-plakaten. Klagerne mente blant annet at deres argumenter ikke kom med i artikkelen, at det er faktafeil og at beskrivelsene er unyanserte. Klagerne mente også at de ikke har fått samtidig imøtegåelse. I tillegg reagerte klagerne på flere sterke beskyldninger i kommentarfeltet til E24, skriver fagbladet Journalisten.

Klagerne påpeker at forskningen også var finansiert av Forskningsrådet, og dermed ikke kun av «bransjen». E24 la til dette etter publisering, men ikke VG.

Både E24 og VG fikk kritikk, som er en litt midlere form for fellelse, på punkt 3.2 – om kontroll av opplysningene fordi denne informasjonen ikke var med.

E24 ble felt på for brudd på punkt 4.17 i Vær varsom-plakaten for mangelfull moderering av kommentarfeltet hvor det kom sterke påstander mot klagerne, ifølge Journalisten.

  • Les også: