Forskerforum
Hamburgermeny
Forskerforum-logo
Mobilmeny
Forskerforum
Forskerforum-logo

– Ansatte ved universitetene og høyskolene må ha kunnskap om utviklingen i praksisfeltet

Studenter, myndigheter og utdanningsinstitusjoner ønsker mer praksis i høyere utdanning. Nokut har samlet kunnskap om praksis i en rapport.

– Praksis er en ressurskrevende læringsform, sier Nokuts administrerende direktør Terje Mørland. Illustrasjonsfoto: Oslomet

– Praksis er en ressurskrevende læringsform. Studieprogram som vurderer å innføre det bør ha en klar formening om hva hensikten med praksis skal være, samt hvordan den skal oppnås. Det er viktig å minne om at praksis ikke er den eneste måten å skape mer arbeidslivsrelevans i studiene, andre måter bør også vurderes, sier Nokuts administrerende direktør Terje Mørland i en pressemelding.

Gjennom prosjektet Operasjon praksis har Nasjonalt organ for kvalitet i høyere utdanning (Nokut) sett nærmere på ulike praksisordninger. Fredag kom rapporten.

Praksis må være en integrert del av studiet

En utfordring som trekkes frem i rapporten, er koblingen mellom læringsutbyttet studentene skal ha i praksis og undervisningsdelen av studiet. For at praksis skal være vellykket, må det ikke stå for seg selv, men være en integrert del av studiet. Å skape denne integrasjonen er krevende, viser rapporten.

Både studenter, myndigheter og utdanningsinstitusjoner ønsker mer praksis i høyere utdanning, men kvalitetsnivået er varierende. Det er imidlertid uklart hvorfor det er slik.

– Arbeidet vi har gjort gir oss et godt grunnlag for å si hva som fungerer og hva utfordringene er. Jeg mener at alle med en interesse for praksis i høyere utdanning burde lese denne rapporten, sier Mørland.

– Må ha kunnskap

Praksis kan ses på som et trepartssamarbeid mellom utdanningsinstitusjonen, studenten og praksisstedet. Ser vi på studentenes vurdering av praksis i Studiebarometeret, så er de lite fornøyde med kommunikasjonen mellom lærestedet og praksisstedet.

– Skal man få til et godt samarbeid, må de ansatte ved universitetene og høyskolene ha kunnskap og forståelse om utviklingen i praksisfeltet. Motsatt må praksisveilederne ha kunnskap om utdanningene. Det krever at de snakker sammen, forklarer Ingvild Andersen Helseth, prosjektleder for Operasjon praksis.

Praksis i disiplinfagene

Også forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) mener høyere utdanning må knyttes tettere og bedre til arbeidslivet. Kunnskapsdepartementet skriver i en pressemelding at de på bakgrunn av rapporten har bedt Nokut om å evaluere hvordan utdanninger med kortere tradisjon for praksis sikrer studentenes arbeidslivsrelevans. De trekker spesielt frem disiplinfag som statsvitenskap, historie og biologi.

Resultatene fra evalueringen skal brukes i arbeidet med den kommende stortingsmeldingen om samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner og virksomhetene i arbeidslivet.

Les mer:

Forsvarsdepartementet er budsjettvinner også på forskning

USA har vært verdens største giver til global helseforskning. Nå er mesteparten borte.

Studentlederen vil ha en plass rundt bordet når studiestøtten skal gjennomgås

Sverige: Postdoktorer rapporterer om lange arbeidsuker og lite ferie

Professor får Kongens fortjenstmedalje

Statsbudsjettet 2026: 50 millioner kroner ekstra til universiteter og høyskoler

Undersøkelse: Masterutdannede lykkes i arbeidslivet

Regjeringen skal utrede studiefinansieringen

Lukk meny