Forfatteren hevdet han var hjernekirurg på Karolinska og tilknyttet UiO. Det var han ikke.
LUKK
Annonse
Annonse

Forfatteren hevdet han var hjernekirurg på Karolinska og tilknyttet UiO. Det var han ikke.

Av Julia Loge

Publisert 26. januar 2022

Det er mange grunner til at vitenskapelige artikler kan bli trukket tilbake. Falsk tilhørighet er blant de sjeldne, men det skjedde med to UiO-artikler i 2021.

I 2021 ble sju artikler med norske medforfattere trukket tilbake, ifølge Retraction Watch databasen. Flere av dem hadde feil i dataene, bildene, analysen eller resultatene. Men to av dem er trukket for «falsk tilhørighet».

De to artiklene stammer fra en som hevder å være tilknyttet Avdeling for nevrokirurgi ved Universitetet i Oslo. Og det er her problemet oppstår: «Michael George Zaki Ghali er en ukjent person for Institutt for klinisk medisin, UiO» svarer nemlig instituttet.

Annonse

Han jobber altså ikke der. Og han jobber heller ikke ved Karolinska Institutet (KI) i Sverige, som han har oppgitt som hovedarbeidssted og kontaktinformasjon.

Identitetstyveri eller ikke

I april 2020 opprettet noen et domene, karolinskainstitutet.org, som sendte besøkende til en nettside om Michael Ghali, der det sto at han var hjernekirurg og jobbet ved Karolinska, ifølge en avgjørelse fra WIPO, World Intellectual Property Organization, WIPO.

Men ifølge Karolinska Institutet har han aldri hatt noen tilknytning til dem. KI fikk kontaktinformasjonen til domenet, og tok kontakt, men fikk til svar at Ghali ikke hadde et nettsted. Ifølge WIPO gikk KI ut i fra at noen hadde opprettet domenet i Ghalis navn, i en slags identitetstyveri. I juni 2020 avgjorde WIPO at domenet skulle overføres til KI.

I denne artikkelen oppgir Ghali å være tilknyttet blant annet KI og UiO. Skjermdump fra Experimentar Physiology

I oktober 2020 måtte KI kontakte WIPO igjen, for et nesten identisk domene, karolinskainstitute.org, var opprettet og førte videre til www.mgzakighali.co. I denne avgjørelsen går WIPO ut fra at det er Ghali selv som har opprettet domenet for å promotere sin egen karriere, og også denne adressen skulle overføres til Karolinska Institutet.

I mellomtiden har Ghali brukt epost-adressen knyttet til domenet, oppgitt Karolinska som arbeidssted og sendt inn vitenskapelige manuskripter til tidsskrifter. I noen av artiklene står det også at artikkelen er finansiert og etisk godkjent av KI.

Ti trekk

Det er disse artiklene som nå trekkes. I tillegg til UiO og KI har Ghali oppgitt å jobbe for Universitetet i Helsinki, universitetssykehuset i Zürich og en lang rekke forskningsinstitusjoner i USA: Universitetet i California San Fransisco og Barrow Neurologial Institute i Arizona, Johns Hopkins Medical Institute i Baltimore, Baylor College of Medicine og Houston Methodist Hospital i Texas, Drexel University College of Medicine i Philadelphia.

I 2016 fullførte han en doktorgrad ved Drexel University og fikk den gjeveste prisen en doktorgradsstudent i biomedisin kan få ved universitetets medisinutdanning. Men også Drexel University og Houston Methodist Hospital sender nå ut meldinger om at han ikke er tilknyttet dem. Flere av Ghalis artikler er publisert sammen med George Zaki Ghali og legen Emil Zaki Ghali, som er utdannet i Egypt, men jobber i USA.

Til sammen er 10 artikler av Ghali trukket for falsk tilhørighet, inkludert én der CNN-programlederen Wolf Blitzer er oppført som medforfatter. Retraction Watch skriver at Ghali i alt har 84 artikler bak seg.

Ghali har ikke svart på henvendelsene fra Forskerforum til ulike adresser.

  • Les også: