Annonse
Holbergprisen 980x150
Annonse
Holbergprisen mobil

Forsker på forelesningshumor

Av Julia Loge

Publisert 8. mars 2018

«Hvis man løper vinkelrett på en vegg, er man normal da?» Ved Umeå universitet forsker Maria Berge på hvilken rolle humor har i undervisning.

Berge forklarer til Forskning & Framsteg at vitsen er morsom for fysikere som kjenner begrepet normalkraft. Sånn skaper den fellesskap og gjenkjennelse blant fysikkstudentene, som kan vitse gjennom felles referanser.

Berge forsker på didaktikk, altså undervisningsvitenskap, i naturfag og tekninkk.

– Humor er effektivt for å lette på spent stemning. Den skaper ofte glede og dermed bedre forutsetninger for å lære. Humor kan også peke på enkelte ting i faget som er viktige. Ett eksempel er når en foreleser gir atomene navn – det blir morsomt fordi alle atomer er like og det er irrelevant å ha navn på dem. Gjennom å snakke litt «feil» om fysikken, blir det tydelig hvordan vi skal snakke som fysiker, sier hun til bladet.

Berge sier også at ikke alt er like morsomt, selv har hun ikke kommet over direkte rasistisk eller sexistisk humor, men også vitser som beskriver fysikere som bare menn eller uten sosial kompetanse fungerer dårlig fordi det gir et begrenset bilde av hvordan fysikere er.