– Professorene skal ikke ha pedagogiske evner

Av Julia Loge

Publisert 12. mars 2018

Jusprofessor Benedikte Moltumyr Høgberg skrudde av podkast-mikrofonen og startet forelesningen med et oppgjør med studenters forventninger om underholdende undervisning.

«Aldri har universitetene vært en base for underholdning og entertainment. I Roma kunne man finne Colosseum på andre siden av byen for den som ville ha brød og sirkus. Aldri har universitetene presentert lettbent kunnskap til studentene – aldri har universitetene ansatt sine professorer basert på karma, underholdningsverdi – eller hvor lett omgjengelige de er. Universitetene er ikke skoler, professorene er ikke lærere. Universitetene er vitenskapsinstitusjoner med ansatte professorer som har vist en helt formidabel evne til å finne, utvikle og evaluere kunnskap – det gjelder alle», står det i Høgbergs tale, som hun har lagt ut på Facebook.

– Uten mikrofon og powerpoint

I Høgbergs åpningsforelesning i statsrett ved Universitetet i Oslo kommer hun raskt inn på universitetenes betydning, og deretter studentenes rolle ved universitetene. Ifølge talen henfaller studentene for mye til den anonyme meldingstjenesten Jodel og andre sosiale medier, der de blant annet baksnakker foreleserne sine og deres pedagogiske evner.

«Denne uken har gitt meg en sikker forståelse av at nettopp mikrofon og powerpoint og studentenes forestilling om at professorene på en effektiv og underholdende måte skal dytte kunnskap inn bak pannen, er våre største hindre til kunnskapsutvikling. Jeg vil derfor, straks, holde denne forelesningen – om selve bærebjelkene i den europeiske rettsstaten – slik forelesninger skal holdes, uten mikrofon og uten powerpoint», står det videre.

Jodel-storm

Etter Høgbergs tale har det stormet på jusstudentenes jodelkanal. Flere av studentene var rasende over jussprofessorens oppgjør, skriver Universitas, som første omtalte saken.

Debatten har også fortsatt under Facebook-innlegget til Høgberg. Hun får støtte av flere kolleger og kjente jurister, men møter kraftig motstand hos flere studenter.

En student har fått svært mange likertrykk for et innlegg der han skriver «Når jeg ønsker en pedagogisk gjennomgang av det juridiske emnet på forelesning, er det altså ikke for å få servert alt jeg trenger til eksamen på et fat, men for å få et grunnlag for kritiske og nysgjerrige egenstudier […] Pedagogiske forelesninger fører ikke til hjernedøde studenter som ikke evner å tenke selv, men til mestringsfølelse og nysgjerrighet.»

Høgberg svarer med at professorer kan ha pedagogiske evner, men at universitets rolle er å dyrke fram kunnskap, og da kan de ikke fire på kunnskapskravene til fordel for pedagogiske krav.

Forskerforum har så langt ikke lyktes å komme i kontakt med Høgberg.