Forskerforum
Hamburgermeny
Forskerforum-logo
Mobilmeny
Forskerforum
Forskerforum-logo

Fem universiteter bruker 16 millioner på studentreklame

Når du søker på «Universitet» på Google kommer Nord Universitet opp som første valg. Det er ikke tilfeldig, ifølge NRK.

Nord universitet bruker mest penger per student på reklame, ifølge NRK. Foto: Universitetet i Nordland
Annonser på Facebook, Google og andre digitale kanaler er blitt et svært viktig virkemiddel for universitetene for å nå studentene, konstaterer NRK. – Vi betaler for plassen for å være synlig på nett og for å være synlig digitalt, sier digital rådgiver Stine Mariell Hansen til kanalen. NRK har hentet inn hva universitetene bruker på markedsføring og rekruttering av studenter, det vil si annonsering og andre markedsføringstiltak slik som arbeid med studentambassadører.
  • Nord Universitet: 250 kr pr student (3 millioner kr på 12 000 studenter)
  • Universitetet i Oslo: 214 kr pr student (6 millioner kr på 28 000 studenter)
  • Universitet i Tromsø: 175 kr pr student (2,8 millioner kr på 16 000 studenter)
  • Universitetet i Bergen: 172 kr pr student (3 millioner kr på 17 470 studenter)
  • Universitetet i Agder: 115 kr pr student (1,5 millioner kroner på 13 000 studenter)
Universitetet i Stavanger hadde ikke mulighet til å besvare NRKs henvendelse.  

USA har vært verdens største giver til global helseforskning. Nå er mesteparten borte.

Studentlederen vil ha en plass rundt bordet når studiestøtten skal gjennomgås

Sverige: Postdoktorer rapporterer om lange arbeidsuker og lite ferie

Professor får Kongens fortjenstmedalje

Statsbudsjettet 2026: 50 millioner kroner ekstra til universiteter og høyskoler

Undersøkelse: Masterutdannede lykkes i arbeidslivet

Regjeringen skal utrede studiefinansieringen

Enda et eliteuniversitet nekter å etterkomme Trump-krav

Lukk meny