Forskerforum
Hamburgermeny
Forskerforum-logo
Mobilmeny
Forskerforum
Forskerforum-logo

Sykepleiere og lærere rykker ut mot av-akademisering

Vi trenger mer, ikke mindre akademisering, mener både Norsk Sykepleierforbund og Utdanningsforbundet.

Leder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund. Foto: Paul S. Amundsen / NTB

Fredag legger forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) stortingsmelding om profesjonsutdanningene, og debatten har allerede startet, melder NTB.

Hoel har varslet at regjeringen vil endre innholdet i disse utdanningsløpene i en mer praktisk retning.

Unio-forbundene Norsk Sykepleierforbund og Utdanningsforbundet reagerer på signalene fra Hoel.

– Å være sykepleier er noe langt mer enn prosedyre og praktiske ferdigheter. De framtidige sykepleierne trenger forskningsbasert undervisning og kompetanse, sier sykepleierleder Lill Sverresdatter Larsen til nettavisa Khrono.

– Det er et blindspor å late som det er en motsetning mellom det akademiske og det praksisnære. Vi trenger ikke enten eller, men både og, sier leder av Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll til avisa.

Til Klassekampen har Hoel sagt at regjeringen ønsker at profesjonsfagene skal bli mer mindre akademiske.

– Vi ønsker at profesjonsfagene skal bli mer jordnære igjen. Utdanningen må bli mer lik den virkeligheten studentene møter når de skal ut i yrkeslivet, sa Hoel til avisa.

Studenter studerer mindre og får bedre karakterer

Statsråd mistenker at for mange får tilrettelegging

Studenter med nevrodivergens setter ord på det mange studenter sliter med

Canvas-leverandør ble hacket – har betalt løsepenger

Samordna opptak: Flest søkere til helseutdanninger

– Man får inntrykk av at læreryrket er tøft. Men det er ikke hverdagen for de fleste.

I dag er søknadsfristen til høyere utdanning: – Velg litt med hjertet, men mest med hodet

studenter på lesesal i Bergen

Studentbarometeret 2025: Tre av fire studenter er fornøyde med studiet

Lukk meny