«I mitt første studieår hadde jeg en lærer som sa nedlatende kommentarer til studenter i klassen min. «Du kommer til å stryke på eksamen om du ikke klarer å gjøre det bedre.» «Dere som fremtidige lærere er ikke gode nok i faget til å undervise mine barn» . Hele læringsmiljøet i seminarene var preget av en utrygghet fordi vi var redde for nedlatende kommentarer fra læreren.»
Det sier en student i et intervju i en ny undersøkelse gjennomført av professor Ingrid Lund ved Universitetet i Agder.
Mens det har vært store nasjonale kampanjer, manifester og tiltak i milliardklassen mot mobbing i skolen, blir mobbing i høyere utdanning knapt nevnt noe sted. Men en ny undersøkelse tyder på at studenter er mer utsatt for mobbing enn skoleelever.

Ingrid Lund, professor ved Pedagogisk utviklingssenter ved Universitetet i Agder.

Kilde: Mobbing i høyere utdanning; Fleip eller fakta ? PULS/UiA
Sammenlignet med tall fra grunnskolen, mobbes langt flere under høyere utdanning. Ifølge Elevundersøkelsen fra 2016 blir 6,3 prosent av elevene på norske grunnskoler mobbet.
Les også: Akademikere har begynt å snakke om sex. Kanskje er det på tide at vi også begynner å snakke om makt.
– Tar for lett på mobbing
– Studenter har ikke det samme lovfestede vernet som for eksempel skoleelever eller arbeidstakere. Skoler og arbeidsplasser har systemer som skal fange opp mobbing og trakassering. I høyere utdanning har man ikke hatt systemer, eller så vage systemer at sakene ikke har blitt fanget opp. Tankegangen har vært at siden man ikke hører om det, så skjer det ikke, sier Thomassen.
Professor Ingrid Lund mener akademia tar for lett på mobbing.
– Man har absolutt ikke vært opptatt av det. I likhet med i skolen, opplever jeg at mange i akademia bagatelliserer problematikken. Jeg har fått høre at dette er et unødvendig tema å forske på. At dette er voksne folk som må løse dette selv.
Les også: Lørdag demonstrerte forskere over hele verden. Se bildene her.
Mener mobbing ikke blir prioritert
Alle universiteter og høyskoler er pålagt å ha såkalte læringsmiljøutvalg. Men etter å ha gjennomgått referater fra flere utvalg, synes Lund det er påfallende hvor lite vektlagt det psykososiale miljøet er.
–Det er ikke den type arbeidsmiljø man prioriterer, man prioriterer heller det fysiske, organisatoriske og digitale, sier hun.
– Hvorfor ignorerer man det?
– Det er et ubehagelig tema som krever noe av oss. Det er lett å gå forbi. Mange ansatte vil si at dette ikke er min jobb, for min jobb er fag. Men det bør ikke være en konkurranse mellom fag og psykososialt miljø. Man nedprioriterer ikke læring selv om man oppgraderer fokuset på psykososialt miljø, sier Lund. Tvert imot: Kapasiteten til å lære øker når man trives og kjenner tilhørighet.
Vil du holde deg oppdatert på nyheter og debatter om forskning og utdanning? Følg Forskerforum på Facebook.
Om tallene:
*Fra undersøkelsen Mobbing i høyere utdanning; Fleip eller fakta ?
*Forskningsleder: Professor Ingrid Lund ved Pedagogisk Utviklingssenter, Universitetet i Agder.
*Tre universiteter og to høgskoler deltok, med totalt 3254 studenter.
*Det ble brukt spørreskjema, individuelle intervjuer av ti studenter og tre fokusgruppeintervjuer på tre institusjoner (fem informanter i hver gruppe).
Les også:
Disse studiene er mest populære i år