

Professor i biologi ved UiO
–Finn deg ett stort spørsmål som du vil besvare, og forfølg det.
Professor i sosialantrolologi ved UiO
– Følg lidenskapen, og aldri glem hvorfor du begynte i akkurat dette faget, uansett hvor strømlinjeformet og«profesjonalisert» de prøver å gjøre deg.

Rektor ved NMBU, leder av Universitets- og høgskolerådet og professor i landskapsarkitektur
– Senk skuldrene! La nysgjerrighet, kreativitet og glede over faget få spillerom. Stå opp for deg selv og andre og ta ansvar. Ha mot og tro på eget bidrag. Du er med på å skape ny kunnskap og nye løsninger for fremtiden. Og ta litt fri – løft blikket og oppdag det du ikke ser etter.


Jurist og fagdirektør ved Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter
– Les Jens Bjørneboes «Ti bud til en ung mann som vil frem i verden» – og forhold deg motsatt.
Rektor ved Universitetet i Tromsø og professor i immunologi
– Jeg ville jeg tenkt enda mer internasjonalt og tverrdisiplinært enn jeg gjorde. Jeg ville skaffet meg et tett internasjonalt nettverk til glede for prosjektene og med mulighet for regelmessig utveksling av studenter/post docs. Jeg ville vært mer åpen for behov for kompetanse innenfor flere fagområder og bygget opp forskningsgruppen systematisk med tanke på tilstrekkelig tverrdisiplinær kompetanse.
Professor ved Senter for utvikling og miljø, UiO
– Akademia er et fellesskap. Uten gode kolleger er selv den største intellektuelle kapasiteten ingenting. Pass deg for store egoer, og tenk på tiden du bruker til administrative oppgaver som kan påvirke hvem du vil omgi deg med som vel investert tid. Dette er altså ikke en «dyrekjøpt erfaring». Jeg har hatt utrolig flaks når det gjelder dette og tenker at det er det som har gjort at jeg er blitt på universitetet og gleder meg til å gå på jobb hver dag.
Leder av Forskerforbundet og professor i litteraturvitenskap ved NTNU
– Jobb med det som er viktig for deg og verden, uten å klage over at du også må gjøre en del kjedelige ting. Kast ikke bort energi på forestillingen om at en akademia-karriere er det eneste saliggjørende.

– Livet går fort; følg derfor dine egne instinkter, lytt til og bruk bare tid på dem som vil deg vel, har noe du kan lære, eller som er villig til å lære av deg.
Professor i statsvitenskap ved UiO/Høyskolen Kristiania 
Institution, colleagues, and location contribute more to your happiness than prestige or pay.
— Josh Gellers (@JoshGellers) July 24, 2018
Stop saying "yeah, I can do that for you"
— Michael Zimmer @michaelzimmer@aoir.social (@michaelzimmer) July 25, 2018
There will be MANY more rejections. Learn how to have a healthy relationship with publication/grant rejections early.
— Nadia Abuelezam, ScD (@nabuelezam) July 24, 2018
You are capable and eligible for the academy, despite what that science teacher laughingly told you.
— SoLongFascists (@elaitch) July 24, 2018
Find what you love, do it well and bloody own it. Don’t let the other crap drown out the fun stuff.
— A/Prof Jodie Ingles (@jodieingles27) July 25, 2018
The ultra-competitive, USA model of academia is not the only option. Travel, talk to academics from different countries, listen to them and be open to different perspectives.
— Tom Johnstone BunurongCountry AU EU UK (@itjohnstone) July 25, 2018
Imposter syndrome will never go away – people are interested in what you have to say; so say something.
— Pooky Knightsmith (@PookyH) July 25, 2018
You can change fields – skills are transferable. Enjoy what you do. Find a good mentor. Supportive seniors are out there – seek them out.
— Kate O'Donnell 🏴🇪🇺🏳️🌈🏳️⚧️ (@odo_kate) July 24, 2018
Stop pipetting and go talk to people.
— Tatyana Dubich (@DubichTatyana) July 25, 2018
Making connections is an important part and neglecting it is a big mistake. Socializing, collaboration enriches you life on so many levels! It pushes your research forward and gives emotional support preventing burnout.
Never ever ever badmouth or mock your students. Not even anonymously. Never. As frustrated as you may be about workload, about marking, about classroom sessions not going as planned, it is rarely the students' fault.
— Laleh Khalili 🇵🇸 (@LalehKhalili) July 25, 2018
That it’s just a job.
— Alex Irvine (@alexirvine) July 24, 2018
If you could go back and tell your younger academic self one thing you’ve learned about academia, what would you say?
— Nathan C. Hall (@prof_nch) July 24, 2018