Eliteuniversiteter satser på nettstudier

Av Forskerforum

Publisert 16. januar 2012

Flere fremragende utdanningsinstitusjoner tilbyr gratis emner via internett.

Fakta

 

  • Stiftet pÃ¥ et møte i British Academy i London – det nasjonale akademi for humaniora og samfunnsvitenskap
  • Skal «samle og formulere misnøyen mot liberalisering og markedsretting»
  • Er tverrpolitisk og samles om: «Vi akademikere mÃ¥ stÃ¥ fram og ta til orde mot de drastiske reformene i offentligheten»
  • Nettside: http://cdbu.org.uk/

 

Sist ut er Massachusetts Institute of Technology (MIT) som skal tilby interaktiv eliteutdanning til massene, skriver Innside Higher Education. Gjennom plattformen MITx skal hvem som helst få muligheten til å jobbe med MITs kursmateriell og oppnå diplom på gjennomført arbeid. Vitnemålet vil riktignok ikke utstedes av MIT, men av MITx.

Interaktive laboratorier

MIT tar sikte på at flere tusen skal kunne bruke nettstudiene til å ta selv laboratoriefag og gjennomføre avansert oppgaveløsning, forteller direktør for MITs laboratorium for IT- og kunstig intelligens Anant Agarwal. Utfordringen ligger blant annet i hvordan oppgaver skal rettes og karaktersettes dersom omfanget øker betraktelig. Agarwal forteller Innside Higher Education at de har utviklet nye måter å fordele innsendte oppgaver mellom vitenskapelig ansatte, og nye måter å gjennomføre laboratoriefag gjennom simulatorer.

– Laboratorier har vært en av de større utfordringene. Vi håper å kunne tilby nettlaboratorier hvor studenter kan interagere med de komponentene man også benytter i et fysisk laboratorium, sier han. Gnister og lukter kan man ikke simulere, men simulatorene skal programmeres til å imitere feil med utstyr og andre utfordringer som det må tas høyde for, forteller han. Agarwal understreker også at virtuelle laboratorier er billigere i drift enn de fysiske.

Ikke samme tyngde

Også ved Stanford, Yale, og Universitetet i California – Berkley har man gjennomført eksperimenter med nettstudier. I høst tok 23 000 nettstudenter gratis eksamen emnet kunstig intelligens ved Stanford universitet, mot 175 betalende studenter på campus.

IT-professor Sebastian Thrun, som har vært en av pådriverne ved Stanford, mener nettstudiene ikke underminerer den tradisjonelle studieformen på noen måte. Han mener det er visse ting man aldri kan oppnå gjennom nettet og trekker frem at aldri kan komme til å skrive anbefalingsbrev til sine 20 000 nettstudenter. Men et brev om gjennomført kurs får de.

– Det kommer kanskje ikke til å ha samme tyngde som et tradisjonelt anbefalingsbrev, men på den annen side, flere studenter innen kunstig intelligens kommer til å få et brev fra meg enn fra alle andre professorer i vesten totalt, sier han til Inside Higher Education.

Langt igjen

Steve Carson ved Open Course Ware ved MIT mener nettstudier har langt igjen før det kan overta for studier på campus.

– Alle hyperventilerer over at disse eksperimentenene skal erstatte tradisjonell utdanning, men jeg ser ikke at det kommer til å skje, sier Carson og legger til:

– Når en aktør som Stanford gjør noe slikt, retter de oppmerksomhet mot mulighetene nettet har til å utvide åpen utdanning, men jeg tror det er lang tid igjen før Stanford klarer å spise sin egen hale.