Forskerforum
Hamburgermeny
Forskerforum-logo
Mobilmeny
Forskerforum
Forskerforum-logo

Arbeidsliv

Hvor var Forskerforbundet 1. mai?

Hvor var Forskerforbundet 1. mai?

Er vi redd for å få møkk under neglene og træler på våre akademiske hender, spør Øyvind Giæver.

Hvor var Forskerforbundets fane 1. mai, undrer innsenderen. Her fra en demonstrasjon mot endringer i Arbeidsmiljøloven.
Det er dessverre noen år siden sist jeg gikk i 1. mai-tog, men i år strammet jeg meg opp og dro til byen for å rekke toget. Men det gjorde åpenbart ikke fagforeningen min! Jeg lette forgjeves etter Forskerforbundets fane på Youngstorget, er ganske sikker på at jeg har gått under den tidligere, men denne gangen ei. Til slutt endte jeg opp sammen med min 18-årige datter under fanen til Oslo SU, til tross for nokså åpenbar aldersforskjell – og ikke fullt så åpenbar forskjell i politisk ståsted. De hadde i det minste en parole jeg kunne identifisere meg med: «Føkk fagforeningsknusinga!» Men hvorfor i all verden går ikke Forskerforbundet i 1. mai-tog? Ser vi oss ikke som en del av fagbevegelsens hundreårige kamp for bedre rettigheter og lønn? Er vi redd for å få møkk under neglene og træler på våre akademiske hender? Eller prioriterer vi, i likhet med innvandrings- og inkluderingsministeren, rakearbeid i hagen? Neste år håper jeg å se Forskerforbundets fane vaie høyt, stolt og fritt over Youngstorget 1. mai – hvis ikke må vi i avdeling 451 vurdere å starte på den lange og krevende prosessen med å brodere vår egen!   Øyvind Giæver er leder av Forskerforbundet i Helsedirektoratet.

Norce har kuttet opp mot 80 årsverk, lyser ut nye stillinger

Noe ved språket er i ferd med å forsvinne

Nytt lønnsregime i staten. Om det blir mer fredelig enn før, er usikkert

– Vi ble presset av staten til en dårlig avtale

Arbeidsvilkår og nedskjeringar høyrer knapt heime i debatten om akademisk fridom

Enighet i lønnsoppgjøret i staten

Hva hvis KI er for kunsten som mikrofonen var for operaen?

Jussprofessor advarer mot å se på medarbeidere som en sikkerhetsrisiko

Lukk meny