IT-trøbbel ved Oslomet satte sentralbord, epost og nettsiden ut av spill

Av Jørgen Svarstad

Publisert 27. august 2019

Problemer med IT-systemer ved Oslomet varte i over ett døgn.

«PROBLEMER MED IT-SYSTEM PÅ OSLOMET», var overskriften som møtte deg hvis du forsøkte å gå inn på Oslomets nettside.

Tirsdag ettermiddag er nettsiden oppe og går igjen. Men Oslomet har det siste døgnet hatt store problemer med IT-systemene sine. Sentralbordet, nettsiden og epostsystemet ble satt ut av spill.

– Det som har skjedd er at de sentrale systemene våre gikk ned i går formiddag. En feil i en komponent, som det blir beskrevet av IT-avdelingen, hadde den konsekvens at systemet gikk gradvis ned. Man hadde ikke tilgang til trådløst nett, epostsystemet, sentralbordet og alle de sentrale systemene vi bruker, sier Asbjørn Seim, direktør for digitalisering og infrastruktur ved Oslomet.

Han kan foreløpig ikke si mer om hva slags feil det er snakk om, men sier at det ikke er noen som tyder på dataangrep.

Tirsdag ettermiddag sier han at de nå i ferd med å opprette normal drift igjen.

– Det er klart at det er en veldig alvorlig situasjon for vår virksomhet når systemet går ned. Vi har opplevd tilsvarende tidligere, men aldri av et slikt omfang og varighet, forteller Seim.

Universitetet satte i gå klokken 15 krisestab som har jobbet med å få kontroll på situasjonen.

Les også: