Av Terje Mørland, direktør Divisjon utdanning og administrasjon, Sikt og Vegard Moen, seksjonsleder Undervisningstjenester, Sikt
Publisert 15. mars 2022 kl. 10:38
Digitaliseringen av undervisningen ved universiteter og høyskoler har utløst viktig og nødvendig debatt om alt fra pedagogikk og opphavsrett til tekniske løsningsvalg i digital undervisning. I Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør jobber vi med å anskaffe og utvikle digitale undervisningssystemer for UH-sektoren. Vi tror ikke løsningen er enten bare egenutviklede eller bare kommersielle systemer, men en kombinasjon.
I digitaliseringsdebatten har Helge Høivik tatt til orde for at man bør være forsiktig med å støtte seg for mye på store internasjonale leverandører, og at man i større grad bør dele læringsressurser åpent. I Sikt er vi opptatt av begge problemstillingene.
Sikt kjøper inn IT-systemer til undervisningsområdet der det ikke er hensiktsmessig å lage eller drifte systemene selv. Vi tilbyr derfor en kombinasjon av egenutviklede systemer, systemer som driftes nasjonalt på lokal infrastruktur, og innkjøpte systemer fra lokale og internasjonale skyleverandører.
Tre av de mest kjente skytjenestene er læringsplattformen Canvas og de digitale eksamensplattformene Inspera og Wiseflow. Tjenestene ble innkjøpt i 2016 etter bred involvering av sektoren både gjennom forarbeidene til anskaffelsene og under selve anbudsprosessene. Vi har også etablert et tett samarbeid med lærestedene om innføring og videre forvaltning av tjenestene. Vi oppfatter at institusjonene og brukerne er fornøyde med Canvas, og at systemet er levert i tråd med kravene som ble stilt. Bruk av plattformene for digital eksamen økte sterkt allerede før koronapandemien, og institusjonene gjennomfører nå nesten 80 prosent av sine eksamener gjennom disse systemene. Både Canvas og digital eksamen har vært avgjørende for å kunne gjennomføre digital undervisning under pandemien.
Hvorfor går vi noen ganger ut i det kommersielle markedet og anskaffer IT-systemer i stedet for å utvikle dem selv? Det er flere grunner til dette.
Når Sikt kjøper inn systemer som støtter digital undervisning, stiller vi flere viktige krav i innkjøpsprosessene:
Vi er som nevnt opptatte av å skille mellom læringsplattformer som Canvas og selve læringsinnholdet og dataene som legges inn i plattformene.
Innholdet kan lages av norske UH-institusjoner selv eller kjøpes hos eksterne leverandører. Vårt inntrykk er at veldig mye digitalt læringsinnhold lages ved institusjonene. Eierskap til egenprodusert læringsinnhold er viktig for sektoren, og digitalt læringsinnhold bør derfor kunne tas ut av plattformene og lagres utenfor, eller enkelt kunne overføres til en annen plattform.
De kommersielle systemene har innebygde muligheter for intern lagring og deling, men det er dessverre vanskelig å dele mellom ulike systemer og mellom institusjoner. Sikt arbeider derfor med å støtte lagring og deling av digitalt læringsinnhold utenfor de kommersielle systemene gjennom tjenesten DLR (Digitale læringsressurser). Tjenesten utvikles og driftes av Sikt og er en løsning for lagring og deling av egenprodusert innhold, ikke en fellestjeneste for felles innkjøp av (kommersielt) innhold.
DLR skal bidra til deling mellom institusjoner og mellom ulike plattformer, og medvirker også til å redusere faren for innlåsing av innhold hos de kommersielle leverandørene. Her kan lærere som arbeider med samme fag, dele og forbedre læringsressurser på tvers av institusjoner. Mange studieprogrammer har potensielt stor nytte av å kunne dele digitale læringsressurser. Det gjelder ikke minst de rammeplanstyrte utdanningene som sykepleierutdanning og lærerutdanning. Hovedgevinstene ved å ta i bruk delingstjenesten ligger i å redusere tid brukt til å produsere digitalt læringsinnhold, og dermed frigjøre tid til andre undervisningsaktiviteter. Det ligger også en potensiell kvalitetsgevinst i at lærere kan samarbeide om å forbedre kvaliteten i delte læringsressurser.
DLR-tjenesten er nå under full utrulling i sektoren. Det er behov for å arbeide videre med strategier og løsninger for både deling og lagring.
Timingen på debatten som trekkes opp i Forskerforum, er god. Flere av kontraktene med leverandørene av IT-systemene på undervisningsområdet utløper i 2024. For å forberede anbudsprosessene starter vi nå et arbeid for å samle erfaringer med dagens løsninger, kartlegge hvilke ønsker og behov lærestedene, underviserne og studentene har til framtidige løsninger, og vurdere hvilke løsninger som finnes i markedet. Dette arbeidet skal vi gjøre i tett samarbeid med sektoren.
Les også: