– Landet ble støvsuget for undervisere i matematikk
Annonse
Annonse

– Landet ble støvsuget for undervisere i matematikk

Av Jørgen Svarstad

Publisert 10. desember 2020

Folk som både har forskningskompetanse og mye erfaring fra skolen, vokser ikke på trær, sier prodekan Finn Aarsæther ved Oslomet.

– Det er helt krise. Vi utdannes ikke til å bli lærere, sier lærerstutdent Eskil Uggen til Forskerforum i en sak om masterutdanningen for lærere.

Oslomet-studenten synes utdanningen er alt for teoretisk. De færreste underviserne deres har noe særlig erfaring som fra skolen, sier han. Han mener underviserne ikke klarer å koble teorien til det praktiske.

Annonse

Prodekan Finn Aarsæther ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale har blitt forelagt Uggens uttalelser.

Eskil Uggen i kantina på Oslomet. Foto: Jørgen Svarstad

Han sier det hele tiden jobber med å skape god sammenheng mellom utdanning, forskning og praksis. Og de at de tilstreber å ha en god miks av ansatte med kompetanse fra både forskning og praksisfeltet.

Finn Aarsæther. Foto: Oslomet

I noen fag er det lett å finne folk med denne miksen. Men i andre fag, som matematikk, er det verre.

– Det var kjempekonkurranse om matematikk-didaktikere da femårig grunnskolelærerutdanning ble innført i 2017. Landet ble støvsuget for dem, sier han.

Og når Eskil Uggen opplever manglende kobling mellom teori og praksis, kan det ha sammenheng med at ikke alle undervisere har den kombinasjonen, erkjenner Aarsæther.

Han sier at det også kan handle om at de ikke er flinke nok til å synliggjøre den didaktikken som faktisk er i undervisningen.

– Vi kan ha gode opplegg, men studentene får det ikke helt med seg fordi de mangler erfaringsknaggen å henge det på. Jeg tror undervisningen i en del fag kan være litt sånn. I så fall er det vi som ikke er flinke nok til å synliggjøre det didaktiske, sier han.

Les også: