NSO: Ikke klag på studentene, still klare forventninger!
LUKK
Annonse
Annonse

NSO: Ikke klag på studentene, still klare forventninger!

Av Leder av Norsk studentorganisasjon (NSO) Marianne Andenæs og fag- og læringsmiljøpolitisk ansvarlig i NSO Amund Thomassen.

Publisert 26. januar 2017 kl. 10:52

Når forelesere selv mener at det stilles for få krav til studentene: Hvorfor i alle dager gjør de ikke noe med det? skriver Marianne Andenæs og Amund Thomassen i NSO.

Marianne-Andenæs-foto-Skjalg-Bøhmer-Vold-trykk

Marianne Andenæs

Amund Thomassen

Forelesere mener studenter er late og kunnskapsløse. Nå er kvalitetsmeldingen rett rundt hjørnet og noen svar har allerede kommet: Den skal sette store krav til kvaliteten på utdanningen men også til studentene. Det er vi helt klare for.

Når forelesere selv mener at det stilles for få krav til studentene: Hvorfor i alle dager gjør de ikke noe med det? Det var spørsmålet mange stilte seg da de leste Universitas sin artikkel om at «Forelesere mener egne studenter er kunnskapsløse og late». I samme argumentasjon forteller underviserne at de nøler ved å stille krav og bruker de samme undervisningsmetodene år etter år. Det henger rett og slett ikke på greip.

Les også:

Under kunnskapsdepartementets kontaktkonferanse, 17. januar, slapp kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen de første store nyhetene fra den kommende stortingsmeldingen om kvalitet i utdanningen.

Meldingen er tydelig på at studiene skal være både krevende og engasjerende. Studenter skal møte som ansvarlige deltakere i utdanningene og inkluderes i det akademiske felleskap. God undervisning skal verdsettes og lærings- og undervisningsformene skal være aktiverende.
Dette er en tiltak studentene ønsker velkommen.

Les mer om kvalitetsmeldingen her: Slik vil Regjeringen gi studentene et bedre tilbud

Vi vil bli utfordret, vi ønsker at det skal bli stilt krav. Men det må samtidig forventes at institusjonene ikke sitter på gjerdet og nøler med å gi utdanningskvalitet fremste prioritet. Som førstelektor Elin Ørjasæter sa til Universitas 10. januar 17:

«Det er kjempelett å være lat som foreleser også. Man kan jo bare marsjere inn i auditoriet, bla opp noen PowerPointer hvor står det nøyaktig det samme som de sier i 2 x 45 minutter, og så gå ut igjen – men holder det? (…) Mitt generelle inntrykk er at undervisningssektoren holder et for dårlig nivå. Noen forelesere bør nok gå i seg selv»

Les også: Etter å ha levert denne oppgaven, ble studenten kastet ut fra universitetet  

Vi studenter vil at det skal blir stilt høyere forventninger til oss. Vi vil ha undervisning som utfordrer tankesettet vårt, forelesninger som stiller spørsmål med etablerte løsninger, pensum som trigger nysgjerrigheten. Da vil også forelesere få studenter som åpner pensum og som deltar på forelesning. Det er nå på tide at underviserne går i seg selv og spør seg om de faktisk lever opp til kravene i kvalitetsmeldingen. Inkluderes egentlig studentene i det faglige felleskapet? Er undervisningsopplegget subjekt til kritisk evaluering av andre undervisere? Dette er bare noen av kravene kunnskapsministeren la frem på kontaktkonferansen.

Så vårt budskap er: Ikke snakk ned studentene. Inkluder oss. Istedenfor å kaste beskyldninger om latskap burde undervisere sende forventninger, ambisjoner og ikke minst utfordringer til sine studenter. Så vårt budskap er: Ta utfordringen fra kvalitetsmeldingen. Ikke sitt på gjerdet.

Les også: