Av Julia Loge
Publisert 8. oktober 2018 kl. 11:37
Det er det femte året regjeringen foreslår å kutte i alle statlige sektorer gjennom sin effektiviserings- og avbyråkratiseringsreform. Dersom budsjettforslaget blir vedtatt, vil «effektiviseringskuttene» i universitets- og høyskolesektoren passere én milliard kroner.
År | Sats | Effektiviseringskutt for UH-sektor (kr.) |
Akkumulert reduksjon (kr.) |
Vedtatt 2015 | 0,60 % | 180 573 000 | 180 573 000 |
Vedtatt 2016 | 0,70 % | 221 885 000 | 402 458 000 |
Vedtatt 2017 | 0,80 % | 260 989 000 | 663 447 000 |
Vedtatt 2018 | 0,70 % | 241 175 000 | 904 622 000 |
Forslag 2019 | 0,50 % | 179 097 000 | 1 083 719 000 |
– Disse kuttene har for lengst sluttet å være effektive. Det er helt ordinære kutt som går ut over kvaliteten på forskning og utdanning. Det kan bety kutt i tilbudet til studenter, eller dårligere tilrettelegging for forskerne på laben. Dette er kutt som står i sterk kontrast til regjeringens forskningsambisjoner, sier Aaslestad.
Han oppfordrer Stortinget til å reversere kuttene.
– Jeg håper et flertall på Stortinget ser at slike kutt er feil vei å gå hvis målet er sterkere forskningsmiljøer og økt kvalitet i høyere utdanning. Fire år med slike kutt er mer enn nok, sier Aaslestad.
– Effektiviseringsreformen feil medisin
Også Akademikerne reagerer på kuttet.
– Kuttene på om lag 1,7 milliarder viser at regjeringen ikke evner å prioritere. Effektivisering bør skje gjennom målrettede tiltak og store investeringer innen noen prioriterte områder, ikke ostehøvelkutt over hele linjen for å flytte rundt på midler, sier leder Kari Sollien i en pressemelding.
En fersk undersøkelse, med 600 yrkesaktive respondenter, viser at manglende tid og redsel for å sløse med penger er de to største barrierene for å ta i bruk nye arbeidsverktøy, ny teknologi eller nye arbeidsformer.
– Ytterligere kutt bidrar ikke til å imøtekomme disse to barrierene. Regjeringen må investere for å siden kunne høste. Det må satses på medarbeiderdrevet innovasjon i offentlig sektor, med ledere og ansatte som gis rom til å finne de gode løsningene.