349 lærerstudieplasser sto tomme

Av Julia Loge

Publisert 11. november 2019

Mer enn hver tiende studieplass for grunnskolelærere sto tom i oktober i år. Det bekymrer statsråden.

For grunnskolelærer 1.-7. trinn sto 219 studieplasser ledig, viser Khronos gjennomgang av møtt-tall fra Samordna opptak. Dermed er det ledige plasser på 22 av 34 studietilbud. I tillegg kommer 130 ledige studieplasser for lærerutdanning for 5.-10. trinn.

Møtt-tallene viser hvor mange som faktisk møtte opp til studiet og betalte semesteravgift, sammenlignet med hvor mange studieplasser som ble planlagt i opptaket.

Spesielt de samiske lærerutdanningene ved Samisk høyskole og Nord universitet har mange ledige plasser. Blant de ordinære lærerutdanningene er det spesielt Nord universitet og Høgskulen på Vestlandet som har høy andel ledige plasser. Ved lærerutdanningen i Bodø sto 52 prosent av plassene ledig for 1.-7.trinn, og på Stord møtte bare 18 studenter til de 54 plassene.

— Det bekymrer meg at vi ikke rekrutterer tilstrekkelig mange til denne utdanningen. Rekrutteringsutfordringer i distriktene er bekymringsverdig, og det er et mål fylle alle studieplasser, skriver Iselin Nybø, forsknings- og høyere utdanningsminister, i en e-post til Khrono.

Høyest oppmøte hadde Høgskolen i Østfold, der det møtte 60 studenter til de 50 studieplassene ved for grunnskolelærer 1.-7.trinn i Halden. Også ved Høgskulen på Vestlandets studietilbud i Bergen møtte det flere studenter enn det er planlagte studieplasser.