Av Julia Loge
Publisert 15. februar 2024 kl. 16:18
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel møtte i Stortingets muntlige spørretime onsdag 14. februar. Der spurte Kari-Anne Jønnes fra Høyre om han er enig med en uttalelse fra Arbeiderpartiets Lise Selnes om at karakterkravene for å komme inn på lærer- og sykepleierutdanningene bør fjernes.
Hoel viste til Opptaksutvalgets rapport fra høsten 2022 og sa at han kan slutte seg til at vi prinsipielt bør unngå nivåkrav for opptak til lærer- og sykepleierutdanningene.
Nesten 2000 studieplasser sto tomme på lærer- og sykepleierutdanninger i høst, samtidig som blant annet Høgskolen på Vestlandet (HVL) fikk avslag da de søkte om dispensasjon fra kravet om karakteren 3 i matte og norsk for å komme inn på sykepleie.
– Det er nødvendig å ta opp flere søkere til utdanningene enn vi har gjort de siste årene. Endrede opptakskrav kan gi flere studenter, sa Hoel i debatten.
– Jeg ser det som mest aktuelt å vurdere å fjerne nivåkravene til sykepleierutdanningen. For lærerutdanningene er konsekvensene mer usikre. Lærere må være sterke i fagene de skal undervise i, og masterutdanningene har høye krav til gjennomføring, sa han videre.
I 2022 ble kravene til opptak på lærerutdanningen lettet litt på, fra å kreve fire i matematikk til å kreve karakteren tre hvis en har 40 skolepoeng. Ifølge Hoel har det grepet gitt 1800 flere kvalifiserte søkere.
27 av 38 studiesteder for sykepleie hadde ikke andre krav enn det fastsatte kravet om karakteren 3 i norsk og matematikk. Det vil si at alle søkere kom inn hvis de kom seg over den terskelen.
I løpet av våren skal Kunnskapsdepartementet legge fram en stortingsmelding om opptak til høyere utdanning, og Hoel sier diskusjonen vil bli fulgt opp der.
– Det er helt klart at i den situasjonen som nå har oppstått, med såpass store utfordringer når det gjelder rekruttering, er vi nødt til også å vurdere nivåkravene. Men jeg har i dag ikke et klart ja- eller nei-svar på hva vi vil gjøre, og eventuelt om vi vil gjøre det. Det vurderer vi nå i forbindelse med stortingsmeldingen om opptakssystemet og stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene. Men det er rimelig klart for oss at vi ikke kan fortsette som vi har gjort i dag, med den rekrutteringssituasjonen som vi ser.