– For mange utenfor fagmiljøene
LUKK

- For mange utenfor fagmiljøene

Av Forskerforum

Publisert 15. august 2012 kl. 09:25

Studentene ved Universitetet i Oslo krever større deltakelse i forskningsmiljøene.

Fakta
<

Studentene ved Universitet i Oslo (UiO) føler seg i mindre grad som en del av fagmiljøet enn studenter ved andre høyskoler og universiteter i landet. Det viser en læringsmiljøundersøkelse som TNS Gallup har utført på vegne av et knippe av landets utdanningsinstitusjoner, skriver Universitas. Undersøkelsen viser at en av fire ved UiO ikke føler seg inkludert i fagmiljøet.

– Deltar for lite forskning

Leder av studentparlamentet ved UiO, Morten Bakke Kristoffersen, mener årsaken er at studentene ikke i stor nok grad får delta i forskningen ved institusjonene.

– Det er en kjent sak at både bachelor- og masterstudenter ikke får delta så mye i forskning, og da er det vanskelig å bli inkludert i fagmiljøet, sier Kristoffersen til Universitas.

Undersøkelsen viser at tallene varierer fra fakultet til fakultet. Samfunnsvitenskapelig fakultet og humanistisk fakultet skårer dårligst, mens studentene på odontologisk fakultet (OD) føler seg mest inkludert.

– Jeg tror hovedårsaken er at fagene på fakulteter som OD er mer praktisk rettet, sier Kristoffersen som forteller at studentparlamentet ved UiO jobber for tettere tilknytning mellom studenter og forskere.

– Bruk studenter som assistenter

– Vi i arbeidsutvalget ønsker at universitetet gjør bachelorutdanningen mer relevant for forskning. At man rett og slett lærer litt mer om hvordan man forsker. På masternivå ønsker vi at studentene skal bli med på forskningsprosjekter, og at man bruker masterstudenter som forskningsassistenter. Slik vil studentene bli bedre kjent med forsknings- og fagmiljøet. Dessuten burde masterstudenter få undervisning i forskningsformidling

Seksjonssjef ved studieavdelingen ved UiO, Hege Pettersen, er mer positiv til tallene i undersøkelsen. Hun viser til at et flertall av studentene ved UiO føler seg som en del av et fagmiljø, men ønsker samtidig at universitetet skal bli enda bedre.

Et satsingsområde

– Sosial og faglig inkludering i fagmiljøene er viktig for UiO, og er et satsingsområde i UiOs årsplan. Læringsmiljøundersøkelsen 2012 gir derfor viktige tilbakemeldinger til UiO, sier hun til avisa.

Pettersen nevner fadderordningen og studiestartprogrammene som noen av de eksisterende tilbudene som bidrar til å inkludere studentene i fagmiljøet.

– Faglig inkludering skjer først og fremst på programmene, og fakultetene har ulike tiltak tilpasset sine studieløp, men eksempler på viktige tiltak er fadderordningen samt fakultetenes studiestartprogram, som inneholder både sosiale og faglige arrangementer.