Slik tredoblet de studentoppmøtet over natten

Av Julia Loge

Publisert 24. november 2019

Er det tomt i rekkene til forelesningene? Ved Høgskolen i Molde kan matematikkundervisere ha knekket koden.

– Jeg har aldri vært flink i matematikk eller fått det helt til. Men det er noe med det sosiale, når du sitter fire stykker rundt et bord. Det er genialt, sier Sindre Waage.

Han er førsteårs-student på bachelorstudiet i logistikk ved Høyskolen i Molde. Første semester møtes studentene med et mattefag som de må fullføre for å få gå videre på studiet. Men matematikk kan være skremmende for mange og det var skrint i rekkene i auditoriet når førsteamanuensis Per Kristian Rekdal underviste. I dårlige år strøk 30 prosent av studentene.

– De som var redde for matte, de møtte ikke. Vi fikk aldri sjans til å møte dem som synes matte er vanskelig, og prøve å løfte dem fra stryk til stå.

Ifølge Rekdal sank deltakelsen år for år, inntil det kanskje ikke var mer enn 10-15 av 120 studenter som møtte til forelesningene.

Snur klasserommet

Nå har Rekdal og hans kollega Bård-Inge Pettersen tatt grep. 36 timer forelesning er redusert til korte videosnutter som studentene kan se når de vil. Antallet øvingsoppgaver er tredoblet, og klasserommet er snudd. To ganger i uken er det øvingsdag. Da sitter sitter studentene sammen og jobber i fire timer, først med individuelle oppgaver, så gruppeoppgaver.

– Der vi tidligere ikke hadde kontakt med strykkandidatene i det hele tatt, så kjenner vi dem nå, vi vet hvor skoen trykker og får en sjans til å hjelpe dem over på rette siden av streken, sier Rekdal.

Ifølge Rekdal er oppmøtet tredoblet både for studentene i Molde og Kristiansund.

Per Kristian Rekdal underviser i Molde og Bård Inge Pettersen i Kristiansund. Foto: Per Kristian Rekdal.
Per Kristian Rekdal underviser i Molde og Bård Inge Pettersen i Kristiansund. Foto: Per Kristian Rekdal.

– Forelesninger er bra, men mange opplevde det som powerpoint-monologer. Få tør å rekke opp hånden i matte, da blir det enveiskommunikasjon. Jeg tror at dette er den rette veien å gå for bachelorstudenter, som trenger litt struktur, sier Rekdal

Waage forteller også at forelesninger og lesesal ble lange dager med lite utbytte, men nå er det hjelpelærere til stede, samarbeidet med andre studenter er likevel det viktigste: – Når du sitter sammen fire stykker, så er det ingen som ikke gjør matematikk, du er tvunget til å gjøre noe.

Obligatoriske papirinnleveringer

Det er ikke bare undervisningen som er endret, mye mer enn før er obligatorisk. Studentene må levere 18 av 24 øvingsoppgaver, og de kan bare leveres på papir når øvingsdagen er over. Men verken førsteamanuensis Rekdal eller førsteårsstudent Waage tror det obligatoriske oppmøtet er hele forklaringen. Waage fortviler ikke over all den obligatoriske undervisningen:

– Nå som jeg er kjent med dette opplegget, så vil jeg mye heller foretrekke dette, sier Waage.

Ifølge Waage er medstudentene også godt fornøyde, Rekdal opplever det samme:

– Jeg forberedte kollegaer på støy fra studentene på grunn obligatorisk oppmøte, men det har gått over all forventning. Det er sosialt, de prater og har matpause underveis, sier Rekdal.

– Men jeg kjenner meg så pass godt at jeg vet at jeg ikke hadde vært på 19 av 24 dager hvis det ikke var obligatorisk. Jeg har kjæreste i Haugesund, sier Waage.

  • Her kan du se videoene i kurset:

Bedre studievaner

Waage mener også at samarbeidet smitter over på de andre fagene, selv om de følger en mer tradisjonell forelesningsrekke. Mens han snakker med Forskerforum sitter han med en gruppe medstudenter og forbereder seg til eksamen i et annet emne.

– Vi sitter som oftest sammen og jobber og hjelper hverandre i andre fag også.

– Alt i alt er vi foreløpig fornøyd – og veldig spente på eksamen, sier Rekdal.

Dette er oppskriften:

  • Hele pensum er gjort om til ca. 85 videoer på 5-25 minutter.
  • 20 timer med video versus 36 timer forelesning frigjør tid til øvingsoppgaver.
  • Øvingsoppgavene er hentet fra reelle problemer i arbeidslivet for studentene, enten logistikk eller økonomi.
  • Slik ser studentene bedre verdien av matematikken for framtidig jobb.
  • To hjelpelærere bistår faglærer hver gang.
  • Oppgavene legges ut på forhånd, men må leveres i døren på vei ut.
  • 18 av 24 oppgaver er obligatoriske, som vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Karakteren settes ved eksamen.