Advarer mot utvanning av universitetene
LUKK

Advarer mot utvanning av universitetene

Av Aksel Kjær Vidnes

Publisert 22. januar 2013 kl. 10:13

En rekke høyskoler har universitetsambisjoner, men det kan være skadelig om de blir for akademiske, mener høyskoleprofessor.

Fakta
<

 

Hvis høyskolefagene blir til allmenne forskningsfelt, har man kastet bort pengene, advarer professor Jan-Erik Johansson ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

– Risikoen er at man får en «akademisk drift» av høyskolene, sier han til Klassekampen som har satt søkelyset på det økende antallet høyskoler som ønsker å bli universitet.

– Må bevare sin egenart

Johansson er professor ved Institutt for førskolelærerutdanningen på HiOA. Høyskolen har ambisjoner om snart å bli universitet. Skal det bli en suksess må profesjonsutdanningene sørge for å bevare sin egenart, mener Johansson. Han viser til eksempler fra Danmark, Sverige og Nederland, hvor lærerutdanningene har blitt bredere og slått sammen med andre fagfelt.

– Det ga ingen bra effekt. Man må være tett på faget, sier Johansson.

Samtidig har flere høyskoler forsvunnet i ulike sammenslåinger de siste årene og flere jobber mot fusjon nå. Sist ut var Høgskolen i Finnmark som ble vedtatt sammenslått med Universitetet i Tromsø.  Høgskolen i Buskerud og Vestfolkd er vedtatt sammenslått fra 2014. Høgskoleene i Møre og Romsdal og Oppland/Hedmark er involvert i ulike fusjonsplaner. Også Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder vurderer sammenslåing. Samtidig kan skillene mellom universiteter og høyskoler bli mindre som følge av høyskolene forsker mer og universitetene tilbyr mer yrkesrettede grader.

– Høyskoler tilbyr doktorgrader, forsker og publiserer mer og mer. En av forskjellene er at universitetene tilføres mer penger enn høyskolene, sier rektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Trond Michael Andersen til Klassekampen. Han kan selv tenke seg sammenslåing med NTNU.

– For oss vil det være en fordel å bli knyttet til et universitet og gjennom dette bli faglig og ressursmessig enda mer robuste. Den største motivasjonen er de samlede ressursene av dyktige fagfolk, infrastruktur og økonomiske bevilgninger, sier Andersen til Klassekampen.

Trenger forskning

Ved HiOA er Jan-Erik Johansson er tilhenger av at høyskolen blir universitet, men mener det er viktig at det ikke fører til en utvanning av førskolelærerfaget, som er hans felt. Samtidig frykter han ikke at universitetsstatusen vil føre til at forskning prioriteres på bekostning av undervisning i profesjonsfagene.

– Problemet er heller at høyskolene ikke har tilstrekkelig med kompetanse og ikke har nok ansatte med doktorgrad. Hvis vi ikke skal forske, hvem er det da som skal produsere den kunnskapen vi skal formidle til studentene?