Av Forskerforum
Publisert 17. juni 2014 kl. 12:51
Den digitale utviklingen i norsk høyere utdanning går for sakte, og staten bør satse store summer på åpne nettstudier. Det er blant konklusjonene i utredningen MOOC til Norge – Nye digitale læringsformer i høyere utdanning. Rapporten, som ble presentert for kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mandag 16. juni, utreder hvordan såkalte Massive Open Online Courses (MOOC) kan benyttes til å bedre norsk høyere utdanning.
– Viktig for høyere utdanning
– MOOC og andre digitale verktøy vil spille en viktig rolle i fremtidens høyere utdanning, også i Norge. Jeg svært glad for å ha mottatt en grundig og spennende utredning. Nå har både jeg og utdanningsinstitusjonene fått et solid grunnlag for å stake ut kursen videre, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i forbindelse med overrekkelsen av rapporten.
MOOC-utvalget fremmer i rapporten en rekke forslag til konkrete tiltak. Utvalget anbefaler satsinger som vil koste mellom 130 og 380 millioner kroner årlig.
Utvalget anbefaler:
– Kan bedre undervisningen
– Vi er i gang med mange prosesser for å heve kvaliteten på norsk høyere utdanning. Da må vi se hele bildet. MOOC kan bidra til bedre undervisning og kanskje også til bedre arbeidsdeling. Det gir for eksempel gode og fleksible muligheter til å tilrettelegge for livslang læring over hele landet, sier Røe Isaksen.
Anbefalingene fra utvalget vil nå bli sendt på høring. Hele rapporten finner du på Kunnskapsdepartementets nettsider.