Norske forskere lot seg lure av «røvertidsskrifter»

Av Jørgen Svarstad

Publisert 20. august 2018

– Et rent svindelforetak som misbruker navn, titler og sårbare forskere, sier professor Sigurd Allern.

Det finnes en hel industri for tvilsomme forskningskonferanser og vitenskapelige tidsskrifter. De driver ikke med  fagfellevurdering og du kan få det meste på trykk, bare du betaler.

Aftenposten har gransket de tre største aktørene i denne bransjen, MICS, WASET og Sciencedomain. De har funnet over 700 navn knyttet til norske institusjoner som har publisert i deres tidsskrifter. Ingen av tidsskriftene er godkjent i Norge, publisering her gir ikke uttelling i tellekantsystemet.

Aftenposten har snakket med flere forskere som lot seg lure. De fleste forteller den samme historien: De fikk et fristende tilbud som virket seriøst og sjekket ikke godt nok.

Professor emeritus i medievitenskap Sigurd Allern står for eksempel står oppført med bilde og full biografi i OMICS-tidsskriftet Journal of Mass Communication & Journalism.

– Rent svindelforetak

Til Aftenposten sier han at han i 2012 fikk en e-post fra det han trodde var et nystartet medietidsskrift støttet av flere solide akademikere. Uten å tenke særlig over det takket han ja til å bli med i redaksjonsrådet. Et år senere ble han klar over hva slags tidsskrift det var. Han har sendt stadig krassere e-poster til tidsskriftet, men figurerer stadig som redaktør.
– Dette er et rent svindelforetak som misbruker navn, titler og sårbare forskere som ser dette som en billig vei til publisering, sier han til Aftenposten.

– Vi gikk fem på

Professor i helsevitenskap Line Oldervoll ved NTNU fikk flere henvendelser om kreftforskningen sin fra OMICS-tidsskriftet International Journal of Physical Medicine & Rehabilitation.
– Vi gikk fem på, sier hun.
Hun fattet ikke mistanke før artikkelen var på trykk, helt uten de vanlige rundene med kommentarer fra fagfeller. Tabellene feil gjengitt og avgiften på nærmere 10.000 kroner betalt. Forsøket på å trekke artikkelen var forgjeves, skriver Aftenposten.

Professor Filippo Berto ved Institutt for maskinteknikk og produksjon ved NTNU forteller at han i 2016 ble kontaktet av en gruppe rumenske forskere som ba om hjalp med en artikkel, og han sa ja. Året etter oppdaget han at de hadde spydd ut artikler hos forlaget Scipub med ham som medforfatter i tvilsomme tidsskrifter. Han ba dem slutte. Først etter å ha truet med søksmål, fikk han løfte om at navnet hans skulle fjernes.

Curt Rice: –  På tide å diskutere tellekantsystemet

Norske universitetstopper reagerer på Aftenpostens avsløring. Rektor Curt Rice ved Oslomet sier til avisen: 
–  Det er positivt at vi publiserer mer. Men når presset om å publisere blir så stort, er det fort gjort å hoppe på en mail som lover en snarvei til en publikasjon.

Rektor ved Universitetet i Oslo Svein Stølen istemmer:
– Universitetssektoren mottar 35 milliarder offentlige kroner i året. Da er det soleklart at vi ikke kan ha det sånn, sier han, og mener det er på tide å diskutere det norske tellekantsystemet der presset på å publisere er enormt og kvantitet blir vektlagt mer enn kvalitet.