Av Forskerforum
Publisert 18. januar 2013 kl. 10:28
Realfagstudenter har ingen trening i å spre akademisk kunnskap til den brede befolkning. Det skriver Ståle Wig, redaktør for studenttidsskriftet Argument, og Norith Eckbo, prosjektleder for kurset Formidling og vitenskapsjournalistikk, i en kronikk i Aftenposten 18.01.2013.
Nå har imidlertid ledelsen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved
Universitetet
i Oslo (UiO) opprettet et nytt emne for realfagsstudenter: Formidling og vitenskapsjournalistikk.
Et demokratisk problem
«Det er på høy tid», skriver kronikkforfatterne. «Vårt samfunn er tuftet på forskning. Manglende forståelse av forskningens vesen og dens resultater er i ytterste instans et demokratisk problem. Debattene etter NRK-seriene Folkeopplysningen og Hjernevask har vist at gapet mellom akademia og offentligheten er stort.»
– Man mener kanskje ikke så mye her på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet; det er ikke tradisjon for å mene ting om faget sitt. Noen må få dem til å se at samfunnet også trenger folk som kan alt om primater, spurv og slimsopp. Er man mer synlig, så skaper det mer tverrfaglighet. Det å ytre seg om faget sitt handler også om å dyrke seg selv som fagperson. Det trengs Matnat-folk overalt i samfunnet, sier Norith Eckbo i et intervju på UiOs nettside.
Pilotprosjekt
Kurset i forskningsformidling og vitenskapsjournalistikk er et pilotprosjekt over tre år, og starter i dag.
https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ibv/MNKOM4000/